onsdag 1 augusti 2012

Balcony

Sommaren har fortskridit och plötsligt var det första augusti. Många soliga dagar har man ju inte upplevt, men det har inte stoppat blommningen på balkongen i år. Efter genombrott och misslyckanden är jag nu rätt så nöjd med resultatet. Det som jag inte är nöjd med kommer jag att förbättra nästa år, detta gäller speciellt mitt kunnande om växternas komplicerade värld.

Vissa blommor fick för mycket sol, andra trivdes inte på balkong och den tredje sorten tror jag fick för litet vatten i början av blommningen.

Men nu till mina genombrott:





Chili- och habanero plantorna som jag fick av Nora i början av sommaren har tagit igen den tröga starten, och plötsligt räcker inte två händer för att räkna mängden av dem. De är inte mogna ännu (gula och orangea ska de bli) men när färgen väl kommer, blir färgerna på balkongen ännu mer imponerande.




Fortsätter med det ätbara, tomatplantorna har växt sej över en meter höga (får väl tacka en inglasad balkong för det växthusliknande klimatet som råder) och i början av juli dök gröna runda klot upp som i slutet av månaden förvandlades till en passionerad röd färg.

Fick också användning för de vackra tomatlådorna som jag snodde från jobbet en tid tillbaka.



Av mina planterade örter var det nog basilikan som klarade sej bäst. Krassen blommade ut länge sedan, dillen har tagit sej men är dock inte lika imponerad och gräslöken har slagit ut några små fjun.
Basilikan kommer ikväll förvandlas till pesto - får se hur det går.



I blomriket var det krassen som klarat sej bäst, resultatet var att den tog över hela lådan efter att salladen vittnade bort. Den gula och orangea färgen piggar verkligen upp när det regnar ute.



Har ett love - hate relationship med mina solrosor. Allt började som i en dröm, men varje dag har jag kämpat mot impulsen att dra upp dem med roten. För det första skall de ha så mycket vatten att jag inte hinner med i vattningen, varje dag jag går ut på balkongen ser de ut som om de varit utan vatten i flera veckor. Sen är det de äckliga gröna krypen som satt sej på blommorna - jag blir inte av med dem!! Och sen när blommorna äntligen kom, har de vissnat efter ett par dagar, vill själv minnas att solrosor blommar en tid innan de försvinner.
Är väldigt osäker om jag fortsätter med dem nästa år...




Sen var det dags för misslyckanden. På den första bilden ser man hur murgrönan klarat sej bättre än bäst, men blomman som den delat låda med var inte lika lyckligt lottad. Jalohortensian (enligt kvittot från plantagen) gick det dåligt för redan den första veckan. Mycket berodde nog på att den inte fick tillräckligt med vatten och att det fortfarande var för kallt när den dök upp på min balkong. Längre fram på sommaren blev det inte bättre, då fick hortensian för mycket sol och de vackra vitgröna blommorna torkade ihop. Jag köper antagligen hortensian igen nästa år, men då vet jag bättre.

Den andra bilden är det som återstår av vallmoblommorna jag planterade. Här gjorde jag precis ALLT fel. Jag planterade dem för sent och tätt, jag gav dem inte tillräckligt med sol och senare hade de fått för litet vatten, de fick inget stöd när de blev större, men det största momentet som fick mej att slutligen dränka dem med några liter vatten var att varenda yta på blommorna var täckt med bladlöss! BLÄÄ! Blev så äcklad att jag ville genast kasta ut krukan genom fönstren, någon som vet var man får tag på nyckelpigor??

Sen lite random pics:

Elefanten kom till Brändö ända från Corralejo, Fuerteventura


Denna kanna har varit i aktivt bruk i sommar


Benton gillar balkongen, hon spenderar antagligen 80% av sin dag här


I väntan på nästa år.
Glad fortsatt sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar