måndag 13 augusti 2012

Tree of inspiration

Fick en knuff i rätt riktning en dag. Det var ett tag sedan, och knuffen kom i rätt ögonblick, för min bokhylla behövde dammas av annars också. Nu var det ju synd att jag inte fick tag i någon före bild (är fortfarande ny inom handarbetsbloggande så bilden glömdes bort) men kan ju säga att den samlat på sej en hel del nyttiga och onyttiga saker.

Hade då passligt en ledig dag till förfogande, och på mindre än en kvart var bokhyllan på ca 200 böcker tömd. Sen började det roliga, att planera hur bokhyllan nu skulle se ut. Det var här den lilla knuffen kom väl till nytta; jag skulle ordna bokhyllan enligt färgskalan. Det blev rött och gult, det blev grönt och mycket blått, och plötsligt var inspirationen på topp.

Bokhyllan tar upp största delen av ena väggen i vardagsrummet

Kalla färger

Varma färger

Klockan är ett loppisfynd

Warren Kimble är artisten bakom det blåa underlandet


Min bokhylla snickrade min pappa ihop medan jag bodde hemma i Lappfjärd, jag tror det var i åttan (vilket är snart 8 år sedan). Den första delen var 6x3 lådor som mest och jag märkte snart att mitt stora intresse för böcker fyllde hyllan snabbt. Den andra delen av bokhyllan var en välkomnad förlängning som kom till under min gymnasietid i Vasa, den är som mest 5x4 lådor och idag fylld till bredden av böcker.

Förra veckan flyttade jag runt lite saker i vardagsrummet och märkte till min stora glädje att bokhyllan igen kunde förlängas, inte lika mycket som tidigare, men så pass mycket att mina underbara böcker inte skulle behöva trängas så mycket. Till min fasa berättade min pappa att materialet han använt, värmebehandlat trä, var slut,borta,kaputt,loppu,finito!

Mitt hjärta sjönk, inget mer? Det värsta är att bokhyllan är inte den enda möbeln som far har snickrat åt mej, och nu kan det inte bli mer, snyft.

Vardagsrumsbordet är en lätt och fräsch variant


Att ha en one-of-a-kind möbel är underbart


Här finns ett till projekt att ta tag i vid nåt tillfälle
städa upp klottret och visa upp det vackra arbetet bakom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar