torsdag 6 september 2012

Bucket list

Såg för ett antal år sedan (tror det var andra året i gymnasiet) en film med Morgan Freeman och Jack Nicholson som hette The Bucket List. På engelska kan man säga "Kick the Bucket", vilket i princip betyder att sega ihop. Nu låter dehär som kanske lite morbida tankar, men filmen handlar om hur två män i sin ålders sista tid börjar fundera på tanken att dö, och de saker de inte fått gjort ännu.

Därav kommer tanken på en "Bucket list" fram, och dessa två män söker en ny mening i livet genom att göra alla de saker de drömt om att göra innan de dör - vissa önskemål handlar om att resa och upptäcka, andra handlar om att förlåta det som varit och få kontakt med de som de nån gång förlorat kontakten med.

Detta fick mej att tänka på saker som jag vill göra i mitt liv innan jag kan "Wrap it up". Som sagt, detta handlar om att leva fullt ut, inte att tänka på slutet som nån gång möter oss alla.


På min lista hittills finns nedskrivna:

*Resa till Australien och Nya Zeeland

*Resa till New York

*Lära mig franska och aningen också italienska

*Lära mig spela piano

*Lära mig spela schack (detta var det allra första som jag absolut vill lära mig)


P.S. Filmen "The Bucket List" är verkligen värd att se, detta kommande från en person som verkligen inte tycker om Jack Nicholson :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar